بلاء در کلام حجت الاسلام سید محمد مهدی میر باقری (1)
بلاء در کلام حجت الاسلام سید محمد مهدی میر باقری:
بلاء الهی نردبان سلوک مؤمنین
عاشورا نقطه كانونی شفاعت نبیاكرم(صلیاللهعلیهوآله)نسبت به مؤمنین و همهی امم و حتی اولیاء و انبیاست؛ یعنی مرتبهای از شفاعت نبی اكرم(ص) برای تقرب موجودات، در عاشورا واقع شده است. ما در مسیر حرکت به سوی خدای متعال بعد از همهی ریاضتها و زحمتها وارد وادی ابتلائات و وادی بلاء الهی میشویم. ورود به این وادی، نردبان رشد ماست و سیر و حركت ما به سوی خدای متعال با این بلاء بیش از هر چیز دیگر اتفاق میافتد.
بر این اساس ابتلائاتی كه برای مؤمنین پیش میآید، نردبان سلوك آنهاست؛ ابتلائاتی كه مؤمنین را سالك الیالله میكند، با ریاضت تفاوت دارد. یكی از تفاوتهای اساسی آن با ریاضت این است که ریاضتها ممكن است منتهی به عجب انسان شوندو در انسان طلبكاری ایجاد كنند؛ ولی ابتلائات معمولاً در انسان حالت اخبات و انكسار ایجاد میكنند.
تفاوت دوم این است كه ریاضتهای ما با برنامهریزی خودمان است؛ ولی ابتلائات معمولاً با برنامهریزی خداوند متعال است؛ اوست كه میداند مؤمن چگونه باید رشد یابد و با چه ابتلائی سالك شود. به هر حال این بلاء بهترین نردبان سلوك و ترقی مؤمن است. هر مؤمنی در مراحل سیر خود نیاز به ابتلاء دارد. این ابتلائات الهی مؤمن را سالك میكند و به سوی خدای متعال و مقصد پیش میبرد.
یک وجه از بلایی كه خدای متعال برای مؤمن رقم میزند، سختی و دشواریها و تحمل ناهمواریهاست؛ وجه دیگر آن جذبات الهی و محبّـت و رحمتی است كه شامل مؤمن میشود؛ لذا باطن این بلاء نیز رحمت الهی و دستگیریهای خدای متعال است.
تفاوت ابتلائات در ایجاد ظرفیت رشد و ظهور رحمت الهی
ابتلائات انسانها متفاوت است. برخی ابتلائات به اندازهی وجود خود آدمهاست و حداكثر میتواند خود او را رشد دهد؛ ظرفیت رشد چنین ابتلائاتی محدود است؛ ابتلائاتی همچون بیماری، فقر، گرفتاری، ابتلاء به خوف و ابتلاء به نقص در ثمرات و انفس.[1] این ابتلائات به اندازهی ظرفیتی كه دارند، انسان را رشد میدهند و بیش از این نمیتوانند در او تحرّك ایجاد كنند.
اما دستهی دوم، ابتلائاتی هستند که ظرفیت رشد آنها تنها محدود به شخص مؤمن نیست بلکه ظرفیت دستگیری و هدایت دیگران را نیز دارند. انسانهایی هستند كه بلاءشان علاوه بر اینكه خود آنها را سالك و مقرب میكند، میتواند دیگران را هم به مقصد برساند؛ اولیاء خدا معمولاً اینگونه هستند.
در اصول كافی آمده است که امام صادق(علیهاسلام) فرمودند: «گاهی صبر یك مؤمن عامل نجات یك امت است» ایشان در آن روایت یوسف صدیق(سلام الله علیه) را مثال زدند و فرمودند: «بلاء برای یوسف پیش آمد؛ او بود كه به چاه رفت؛ از پدرش جدا شد و به این هجران مبتلا شد؛ او بود كه متهم و زندانی شد؛ او پای این ابتلائات الهی ایستاد؛ او بود كه به زنان مصری مبتلا شد و تحمل كرد. ولی نتایج این ابتلائات فقط برای خودش نبود، بلکه مردم مصر هم با این امتحان و ابتلاء از كفر و قحطی و مرگ نجات پیدا كردند.
ادامه دارد…
[1]ـ «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ». (سوره بقره، آیه 155)